9 نوامبر 2023- دانشمندان به رهبری دکتر تیمو مولر از هلمهولتز مونیخ و مرکز تحقیقات دیابت آلمان(DZD)  اکنون کشف کرده اند که پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز (GIP) وزن بدن را از طریق تعامل با نورون های مهاری خاص در مغز کاهش می دهد.

این یافته های جدید در Nature Metabolism منتشر شده است.

چاقی و دیابت نوع 2، دو چالش بهداشتی مرتبط با هم هستند که در سطح جهانی در حال افزایش می باشند. پیشرفت‌های اخیر در درمان توسط دانشمندان هلمهولتز مونیخ آغاز شد و منجر به توسعه به اصطلاح آگونیست‌های دو گانه ی GIPR:GLP-1R شد. اینها ترکیباتی هستند که برای هدف قرار دادن دو گیرنده هورمونی خاص در بدن انسان طراحی شده اند: گیرنده پلی پپتیدی انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز(GIPR)  و گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون(GLP-1R).

این گیرنده ها در تنظیم متابولیسم گلوکز و ترشح انسولین نقش دارند و هدف گیری دارویی آنها باعث کاهش وزن و کاهش مصرف غذا می شود. با این حال، مکانیسم‌های دقیق و جمعیت‌های عصبی خاص که از طریق آن‌ها GIP بر تعادل انرژی و مصرف غذا تأثیر می‌گذارد، تاکنون تا حد زیادی ناشناخته مانده بود.

پلی پپتیدی انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز، از طریق نورون های مهاری در مغز باعث کاهش وزن می شود

دکتر تیمو مولر و تیمش مکانیسم‌های مولکولی زیربنایی و نقش GIP را روشن کردند. در مطالعه جدید خود، محققان نشان دادند که GIP از طریق نورون های مهاری خاصی در ساقه مغز عمل می کند. در جزئیات، آگونیست دو گانه ی GIPR:GLP-1R وزن بدن و دریافت غذا را از طریق سیگنال دهیگیرنده یGIP(GIPR) در نورون های مهارکننده ی مغز، به اصطلاح نورون های GABAergic، کاهش می دهد. اگر GIPR در این نورون های GABAergic وجود نداشته باشد، اثرات کاهش وزن GIP از بین می رود.

دکتر مولر نویسنده ارشد این مقاله، گفت: برای اولین بار، این داده‌ها نشان دادند که GIP وزن بدن و دریافت غذا در مغز را با تحریک نورون‌های GABAergic تنظیم می‌کند و بر ضرورتGIPR روی این نورون‌ها برای این توانایی برای کاهش وزن بدن و دریافت غذا تأکید می‌کند.

دکتر Arek Liskiewicz، نویسنده اول این مطالعه، افزود: داده‌های ما بینش‌های ارزشمندی را در مورد مکانیسم‌های آگونیست‌های دو گانه ی GIPR:GLP-1R ارائه می‌دهند، که اکنون می‌توانند به طور خاص برای هدف قرار دادن سیستم GIP مغز برای داروهای ضد چاقی نسل بعدی مورد استفاده قرار گیرند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-11-role-glucose-dependent-insulinotropic-polypeptide-diabetes.html